Een van de kosten die je als ondernemer kunt maken is die van een werkruimte thuis. Zeker als je als zzp-er je werkzaamheden achter een computer doet dan is de kans groot dat in ieder geval een deel van je werkzaamheden thuis doet. Maar ook als je op een andere wijze je omzet maakt zijn er regelmatig momenten dat je thuis zit te werken.
Heb je je werkruimte op een ander adres dan je privéadres dan is het simpel. Alle kosten die je voor deze werkruimte maakt zijn aftrekbaar van je inkomen. Bevind je werkruimte zich op hetzelfde adres als je privéadres dan wordt het ingewikkelder. Dan zijn er allerlei omstandigheden van invloed op de aftrekbaarheid van de kosten.
Kort omschreven is het zo dat wanneer je de werkruimte thuis aan een ander kan verhuren en hij deze met alle basis faciliteiten (toilet, eigen ingang, eigen electrameter) kan gebruiken dan kan je de kosten voor deze werkruimte ook zelf opvoeren als kosten.
Op de site van de belastingdienst kan je via de link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/zijn-kosten-voor-de-werkruimte-in-mijn-woning-aftrekbaar op basis van een aantal vragen vaststellen wat voor jou van toepassing is.
Op het moment dat de kosten voor de ruimte thuis niet aftrekbaar heeft dat gevolgen. De meeste kosten die samenhangen met deze werkruimte (energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp)) zijn dan ook niet aftrekbaar.
Uitgaven die expliciet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van je werkzaamheden (Computer, printer, papier, kantoorartikelen) zijn wel aftrekbaar.
Wat precies wel en niet mag is niet helemaal zwart/wit. Op het moment dat je kosten maakt voor een werkruimte thuis dan doe je er verstandig aan dit met je boekhouder te bespreken.