Boekhouder - Adviseur - Coach - Klankbord

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Werkkleding

Werkkleding

Table of Contents

Werkkleding

Bedrijfskleding of kleding voor het werk is voor iedere ondernemer een onderwerp waar je te maken krijgt met de regels en mening van de belastingdienst. 

 

Kosten die je als ondernemer maakt voor je zelf of voor je personeel om je bedrijf uit te kunnen voeren zijn in principe aftrekbaar.

 

Nu dragen jij en je personeel kleding tijdens het werk maar dit maakt niet automatisch werkkleding aftrekbaar bij jouw onderneming. Dit houd niet in dat je deze kleding niet voor je personeel mag aanschaffen. Het betekent dat het verstrekken van deze werkkleding wordt aangemerkt als “loon in natura”. 

 

Eén van de kantelpunten is dat als je de kleding die tijdens het werk draagt ook privé gedragen kan worden dan zijn deze kosten niet (volledig) aftrekbaar.  

 

Een mooi pak die je als ondernemer draagt wanneer je naar een klant gaat kan je ook privé dragen op de daarvoor aangewezen momenten. Zakelijke boeking van de aanschaf van dit pak als werkkleding zal de belastingdienst niet accepteren. 

 

De mogelijkheden die je als ondernemer hebt sluiten aan bij de mogelijkheden die een werknemer heeft voor zijn dienstverband. Het pak dat een administratief medewerker draagt als hij naar kantoor gaat is voor hem ook niet fiscaal aftrekbaar. Ook al draagt hij het in de praktijk nooit privé. 

Wat mag wel

Het is niet zo dat geen enkele werkkleding zakelijk aftrekbaar is. De voorwaarden zijn. 

 

  • Deze kleding is (bijna) alleen geschikt om tijdens het werk te dragen. 
  • De werkkleding blijft aantoonbaar achter op de werkplek. 
  • De kleding is een uniform of een overall. 
  •  

Voor het aantoonbaar maken dat de kleding op de werkplek achterblijft zal dit in een regelement moeten zijn vastgelegd en moet op de zaak blijken dat men kleding achterlaat. 

 

De juiste kenmerken houd in dat er per uniform kledingstuk beeldmerken van het bedrijf op moeten staan die samen ten minste 70 cm2 beslaan. 

Wat als de werkkleding niet aan de voorwaarden voldoet

Wanneer het gaat om de bedrijfskleding van de ondernemer zelf mag je deze via de zaak betalen en zelfs in je kosten boeken. Echter op het moment dat je het bedrag van de te betalen btw of inkomstenbelasting gaat bepalen moet je deze kosten buiten beschouwing laten. 

 

Bij werkkleding voor werknemers geld het bedrag dat je uitgeeft gewoon als loon. Het is het zelfde wanneer je een werknemer een bloes van € 50 geeft als wanneer je € 50 op zijn bankrekening stort. 

 

Als werkgever kan je wel gebruik maken van de werkkostenregeling (WKR). De WKR komt er op neer dat je als werkgever op basis van de fiscale loonsom een percentage aan kosten onbelast mag verstrekken. Hierbij wordt er gekeken naar het totaal van het personeel en het totaal van de loonsom. Niet per individu.

 

Meer over de WKR leest u in onze blog over de WKR of via deze link.

 

Net als bij alle andere kosten doet u er verstandig aan dit met uw boekhouder te bespreken  en te bedenken wat de risico’s zijn wanneer u de regels te ruim hanteert.